43. Varaždinske barokne večeri

Nagrada IVAN LUKAČIĆ za najviši izvodilački domet ansambla

MUSICA ANTIQUA RUSSICA, St. Petersburg

Nagrade1

Bogatim repertoarom talijanske i ruske glazbe 18. stoljeća predstavio se u Crkvi sv. Nikole 27. rujna 2013. ansambl Musica antiqua russica, jedan je od najstarijih ruskih sastava posvećenih izvođenju stare glazbe osnovan još 1988. godine u St. Petersburgu. Na čelu s umjetničkim voditeljem Vladimirom Shuliakovskim, barokna violina, ansambl u kojem nastupa sedmoro glazbenika i troje pjevača, u dvosatnom je gusto sastavljenom programu iskazao ne samo dobro poznavanje stilskih značajki glazbe svirajući agogički, dinamički  i ritmički s potrebnim naglascima i poletom, već se predstavio i kao sastav u kojemu je gotovo svaki od članova i odličan solist. Nastup je Musica antiqua russica započela Sinfonijom u C-duru, RV 112 Antonija Vivaldija, a u daljnjem su izvođenju na programu bile i Vivaldijeva arija „Gelido in ogni vena“ iz opere Farnace, La folia za dvije violine i basso continuo i Koncert za flautu i gudače „La notte“. Solisti, sopranistica Victoria Evtodieva, violinisti Vladimir senior i Vladimir junior Shuliakovski i blokflautist Alexander Kistachi muzicirali su s izuzetnim predanjem i tehničkom superiornošću. Posebno je oduševila tehnička perfekcija izvedbe varijacija u La foliji, glazbi kojom se Vivaldi predstavlja kao skladatelj izrazito bogate mašte. Nicola Porpora, sljedbenik napuljske operne škole, bio je zastupljen arijom „Lungi dal benche“ iz kantate „Or che d'orrido verno“ u izvedbi Victorije Evtodieve čiji je glas zvonak, u koloraturama pouzdan i u zapjevu lijepo obojen. Manje poznatog talijanskog skladatelja Evarista Felicea Dall'Abaca upoznali smo u vrlo opsežnom Concertu III a più strumenti op. 5 s dvije solističke poprečne flaute na kojima su poletno muzicirali Alexander Kistachi i Svetlana Emelyanova. Ruski majstor Dmitri Bortnianski jedan je od rijetkih skladatelja u ruskoj baštini 18. stoljeća čije se ime učestalo javlja na programima sa starom glazbom, a činjenica da je deset godina djelovao u Veneciji pomogla mu je da vrsno upozna talijanski stil vremena. Osim toga, bio je glazbenik na dvoru Katarine Velike u Zlatnom razdoblju ruske glazbe, što je sve omogućilo i nastajanje vrlo bogatog opusa. Iz njegove opere Alcide, praizvedene 1778. u venecijanskom kazalištu San Samuel, čuli smo razigranu Uvertiru i Dva plesa, te ariju Edonide i ariju Areteje, koje je sopranistica Victoria Evtodieva otpjevala naglašenom dramatskom snagom i u svakom elementu tehnički sigurnim glasom. Kao primjer glazbe za solističko čembalo izveden je Koncert za čembalo u D-duru Bortnianskog  koji je Vladimir Radchenko otsvirao u jednome dahu vrsnoga virtuoziteta. Manje slavan od Bortnianskog ali svakako vrijedan pozornosti je i ruski majstor Maxim Berezovski čiju je ariju iz opere Il Demefonte, praizvedene u Livornu 1773., Evtodieva izvela kao daljnji dokaz pjevačkog umijeća i dojmljivo uživljene interpretacije. Na kraju koncerta izveden je primjer duhovne glazbe Bortnianskog, „In covertendo Dominus“ za dva soprana, bas i gudače, u kojoj su se pridružili sopranistica Elena Kondratova i bas Ivan Tkachenko, iako je cijeli srednji dio solistički iznijela Victoria Evtodieva. Vrsnost izvedbi ansambla Musica antiqua russica prepoznata je kao stilski autentično muziciranje, tehnički usavršeno i oplemenjeno emocionalnim angažmanom, što je brojna publika popratila burnim pljeskom.

Koristimo kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Ako onemogućite kolačiće, nećete moći koristiti neke od funkcionalnosti na web stranicama. Saznaj više