Utorak, 23. rujna
Prelog, Crkva Sv. Jakoba, 20:00 sati
Collegium Marianum
Jana Semerádová, flauta, umjetničko vodstvo
Vojtěch Semerád, barokna violina i viola, glas i udaraljke
Jiří Sycha, barokna violina, čarango, glas
Marcel Comendant, cimbal, udaraljke
Ján Prievoznik, G violone
Program:
Cachua Serranita
Glazba, ples i naša Gospa na drugom kraju svijeta
Anonim
Hanacpachap cussicuinin
(himna Blaženoj Djevici Mariji, tekst Juan Pérez Bocanegra/ hymn to the Virgin Mary, text by Juan Pérez Bocanegra, Ritual formulario, 1631)
P. Kristian Gottfried Hirschmentzel (1638–1703)
Moravica (Orpheus pro rusticis, 1698)
Bohemicus saltus (Orpheus pro civibus, 1698)
Šla panenka smutně (Zbornik hanačkih plesova za klavikord/Collection of Haná region dances for clavichord, ca. 1700)
Anonim (?Jan Antonín Losy von Losimthal, ca. 1650–1721)
Aria Hanacco
Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Hanaquoise (iz Uvertire u D-duru/from the Overture in D major, TWV 55:D3)
Jan Josef Ignác Brentner (1689–1742)
Concerto da camera u d-molu/in D minor, Brk 92
Allegro staccato
Largo
Menuet
Anonim (Domenico Zipoli?)
Zuipaqui /Ad Mariam
Jan Josef Ignác Brentner
Bourrée & Capriccio (iz Koncerta u g-molu/from the Concerto in G minor, Brk 96, Horae pomeridianae op. 4/I, 1720)
PAUZA
Vyletěla holubička ze skály
(Karel Jaromír Erben 484, napjev/melody 751)
Martin Schmid (1694–1772)
Pastoreta Ychepe Flauta
Allegro
Adagio
Allegro II
Tijekom 16., 17. i 18. stoljeća europski misionari odlazili su u zemlje Južne Amerike s ciljem širenja kršćanstva. Ondje su osnivali naselja zvana redukcije, planski izgrađena sela u koja je smještano lokalno stanovništvo. Takva su naselja služila ne samo za širenje vjere, već i za uvođenje, pa i nametanje, europske kulture i načina života. Pritom je vrlo važnu ulogu imala i glazba: misionari su u redukcijama često osnivali zborove i orkestre.
O lokalnim glazbenim praksama imali su podvojene stavove. Neki su u svojim zapisima izrazili divljenje prema izvedbama kojima su svjedočili, dok su drugi glazbu doživljavali s nepovjerenjem i osudom. Misionarsko djelovanje ostavilo je bogato glazbeno nasljeđe, ali često na štetu domaćih tradicija i identiteta. Ipak, u tom procesu nastala je i nova tradicija u kojoj su se glazbena djela donesena iz Europe izvodila usporedno sa skladbama koje su stvarali domorodački skladatelji, često na vlastitim jezicima.
Najranijom tiskanom polifonom skladbom na području Južne Amerike smatra se Hanacpachap cusicuinin, četveroglasna skladba na kečuanskom jeziku kojom započinje večerašnji program. Franjevac Juan Pérez Bocanegra uvrstio ju je u knjigu Ritual formulario e institución de curas, tiskanu u Limi 1631. godine.
Velik dio glazbe iz isusovačkih misija sačuvan je u Boliviji u provincijama Moxos i Chiquitos – u gradovima San Ignacio de Moxosu i Concepciónu pronađene su opsežne zbirke svjetovnih i sakralnih skladbi. Njihovi su autori većinom anonimni, no tu se nalaze i skladbe Domenica Zipolija (1688.–1726.), kao i dva moteta češkog skladatelja Jana Josefa Ignáza Brentnera (1689.–1742.).
Talijanski orguljaš i skladatelj Domenico Zipoli postao je oko 1715. orguljašem u crkvi Presvetog Imena Isusova u Rimu, a 1716. pridružio se isusovačkom redu te odlazi djelovati kao misionar u Južnu Ameriku. Brentner je od 1717. do 1720. godine živio u Pragu i tamo je objavio četiri zbirke skladbi. Iako nije boravio u Južnoj Americi, njegovu su glazbu ondje najvjerojatnije donijeli isusovački misionari. Jedan od njih bio je i švicarski isusovac, glazbenik i arhitekt Martin Schmid (1694.–1772.), koji je uglavnom djelovao u provinciji Chiquitos u Boliviji. Ondje je, između ostalog, poučavao autohtono stanovništvo izradi europskih glazbenih instrumenata i započeo gradnju crkve u Concepciónu
Završna pjesma večerašnjeg koncerta – Cachua serranita – sačuvana je u Codexu Trujillo. Ovaj rukopisni kodeks nastao je krajem 18. stoljeća povodom posjeta španjolskog biskupa Baltasara Jaimea Martíneza Compañóna gradu Trujillo del Peru. Sastoji se od devet svezaka raznolikog sadržaja, a u drugome se nalazi dvadeset notiranih pjesama. Riječ je o folklornoj glazbi 18. stoljeća, hibridu europske tradicije i tradicijske glazbe s područja Anda.
Pjesme i skladbe koje su dio večerašnjeg programa Jana Semerádová i ansambl Collegium Marianum snimili su na nosaču zvuka Cachua Serranita, objavljenom 2022. godine za češku diskografsku kuću Supraphon. U sklopu tog projekta glazbu Južne Amerike povezuju s glazbom Moravske i Šleske, čiji su elementi prisutni i u pojedinim skladbama Georga Philippa Telemanna. Tako, na primjer, Pastoreta Ychepe Flauta, pronađena u Boliviji u provinciji Chiquitos, pokazuje sličnost s napjevom Vyletěla holubička ze skály. Na taj način večerašnji program ne donosi samo glazbene raritete, već i svjedočanstvo složenog susreta kultura koji je obilježio glazbeno nasljeđe Južne Amerike.
Od svog osnutka 1997. godine, praški ansambl Collegium Marianum usmjeren je na izvođenje glazbe 17. i 18. stoljeća, s težištem na djelima skladatelja koji su rođeni ili su djelovali u srednjoj Europi. Jedan od rijetkih profesionalnih ansambala u Republici Češkoj specijaliziranih za ovo glazbeno razdoblje, Collegium Marianum ne nudi samo koncertne izvedbe, nego redovito postavlja i scenske projekte. Od 1999. umjetnička voditeljica ansambla je flautistica i muzikologinja Jana Semerádova, čije je aktivno istraživanje i proučavanje barokne geste, deklamacije i plesa, proširilo projekte ansambla na barokni ples i kazalište, dok je njezino jedinstveno tematsko koncipiranje programa rezultiralo brojnim suvremenim praizvedbama povijesne glazbe. Ansambl je surađivao s renomiranim europskim dirigentima, solistima, redateljima i koreografima poput Andrewa Parrotta, Hane Blažíkove, Damiena Guillona, Petera Kooija, Sergia Azzolinija, Françoisa Fernandeza, Simone Houde-Šaturove, Benjamina Lazara, Jean-Denisa Monoryja i Gudrun Skamletz. Ansambl također održava dugogodišnju suradnju s kazališnom skupinom Buchty a loutky, ostvarujući originalne projekte poput Cavallijeve opere Calisto uprizorene s marionetama. Ansambl je često prisutan na Češkom radiju i televiziji, kao i na radijskim postajama u inozemstvu. Redovito nastupa na glazbenim festivalima i prestižnim pozornicama u Češkoj i diljem Europe, uključujući Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Festspiele Potsdam-Sanssouci, Mitte Europa, Festival de Sablé, Bolzano Festival, Palau Música Barcelona, Pražsko proljeće i Concentus Moraviae. Godine 2008. ansambl je započeo uspješnu suradnju s diskografskom kućom Supraphon gdje je ostvario šest snimaka u sklopu serije Glazba iz Praga 18. stoljeća. Od 2001. Collegium Marianum priređuje koncertni ciklus Barokne večeri. Zahvaljujući tematskom osmišljavanju programa i bliskoj povezanosti s povijesnim prostorima Starog Praga, ovaj ciklus jedinstven je ne samo u češkom, nego i u međunarodnom kontekstu. Collegium Marianum je rezidencijalni ansambl međunarodnog glazbenog festivala Ljetne svečanosti stare glazbe. U siječnju 2010. ansambl je nagrađen priznanjem za kvalitetu i opću promociju češke glazbe, koje mu je dodijelio Međunarodni glazbeni savjet pri UNESCO-u.
Flautistica Jana Semerádová svjetski je priznata solistica, dirigentica, muzikologinja i autorica jedinstvenih umjetničkih projekata. Diplomirala je na Praškom konzervatoriju, Filozofskom fakultetu Karlovog sveučilišta u Pragu (smjer Teorija i praksa rane glazbe) te na Kraljevskom konzervatoriju u Haagu. Laureatkinja je međunarodnih natjecanja u Magdeburgu i Münchenu. Umjetnička je voditeljica ansambla Collegium Marianum te programska ravnateljica koncertnog ciklusa Barokne večeri i međunarodnog festivala Ljetne svečanosti rane glazbe. Intenzivno se bavi arhivskim istraživanjem u domovini i inozemstvu te kontinuirano proučava baroknu gestu, deklamaciju i ples. Mnogi njezini jedinstveni programi temelje se na spoju glazbe i dramske umjetnosti. Pod njezinim vodstvom Collegium Marianum svake godine izvodi više suvremenih praizvedbi glazbenih djela. Objavila je niz nosača zvuka, a njezine snimke s Collegium Marianum dio su uspješne serije Glazba iz Praga 18. stoljeća izdavačke kuće Supraphon, za koju je snimila i svoja dva CD-a - Solo za kralja i Chaconne za princezu. Nastupala je na vodećim europskim koncertnim pozornicama i festivalima (među ostalim Bachfest Leipzig, Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam Sanssouci, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Händel-Festspiele u Halleu, Festival de Sablé, Praško proljeće, Tage Alter Musik Regensburg, Wratislavia Cantans, Centre de Musique Baroque de Versailles, Konzerthaus u Beču i Berlinu, Palau de la Música Catalana), surađivala kao solistica s brojnim umjetnicima, uključujući Magdalenu Koženú, Sergia Azzolinija, Alfreda Bernardinija i Enrica Onofrija, te redovito nastupa s ansamblima Akademie für Alte Musik Berlin, Il Suonar Parlante, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Orkiestra Historyczna i Ars Antiqua Austria. Godine 2015. stekla je zvanje docenta za flautu na Muzičkoj i plesnoj akademiji AMU u Pragu. Od 2024. predaje na Muzičkoj akademiji Krzysztofa Pendereckog u Krakovu. Godine 2019. nagrađena je priznanjem Praške grupe Društva za umjetnost i znanost. Godinu poslije je zajedno s Erichom Traxlerom nominirana za nagradu Anděl (kategorija Klasična glazba) za CD Chaconne za princezu. U prosincu 2024. je odlikovana prestižnim francuskim Ordenom za umjetnost i književnost (Ordre des Arts et des Lettres), u rangu viteza (Chevalier).