Nagradu Ivan Lukačić za muzikološku obradbu hrvatske glazbene baštine, skladbi Francesca Sponge Uspera izvedenih na koncertu vokalnog ansambla Projekt Lazarus i solista Orchestra Libera Classica pod ravnanjem Darijana Ivezića održanom 24. rujna 2018. u Franjevačkoj crkvidobivaju muzikoloziprof. dr. sc. Ennio Stipčević i Dario Poljak
Istranin Francesco Sponga Usper, kršten u Rovinju 23. studenog 1561. godine, a vjerojatno rođen u Poreču, djelovao je u Veneciji gdje je objavio pet samostalnih zbirki svojih skladbi. Tiskane primjerke tih zbirki, koje se čuvaju u europskim knjižnicama (Basel, Bologna, München, Berlin, Krakov, itd.) pronašao je muzikolog prof. dr. sc. Ennio Stipčević još 1980-ih godina i izradio transkripcije koje je na Varaždinskim baroknim večerima svojedobno izveo Hrvatski barokni ansambl pod vodstvom dirigenta Saše Britvića. Kao voditelj kolegija "Čitanja, transkripcije i redaktura stare glazbe" (u akad. godini 2010./2011.) izradio je Stipčević sa svojim studentima Muzičke akademije u Zagrebudaljnje transkripcije Sponginih skladbi, a transkribiranu zbirku Salmi vespertini (Venecija, 1627.), pripremio je u suradnji s Darijem Poljakom i u izdanju Muzičkog informativnog centra te su transkripcije objavljene 2017. godine.
Projekt Lazarus, vokalni ansambl koji je 2013. godine osnovao bas Robert Palić sa ciljem istraživanja, revitalizacije, promocije i prezentacije hrvatske glazbene baštine,iz opsežnog je opusa Francesca Sponge Uspera odabrao skladbe Messa concertata del secondo tuono a 5, Ave Maria, motet za šest glasova i basso continuo, Expectans expectavi, motet za tri glasa, dvije violine i continuo i sedam stavaka iz zbirke Salmi vespertini te ih je u suradnji sa solistima Orchestra Libera Classica i pod ravnanjem dirigenta Darijana Ivezića prvi put predstavio javnosti. Kako je dakle riječ o prvim suvremenim izvedbama skladbi koje su za izvođenje pripremili muzikolozi prof. dr. sc. Ennio Stipčević i Dario Poljak, a koje svjedoče izuzetno skladateljsko majstorstvo autora podrijetlom iz Hrvatske čije je djelovanje u Veneciji znatno obogatilo repertoar vokalno-instrumentalne glazbe kasne renesanse i ranog baroka, odluka od dodjeli Nagrade Ivan Lukačić vrsnim hrvatskim muzikolozima znak je priznanja za njihov rad na otkrivanju i pripremanju vrijednih djela hrvatske glazbene baštine jer jedino na taj način interpreti dobivaju neophodne materijale za izvođenje a javnost mogućnost za upoznavanje majstorskih ostvarenja skladatelja hrvatskog podrijetla koja svjedoče zajedništvo europske, u konkretnom slučaju mediteranske glazbene kulture u razdoblju kojemu su Varaždinske barokne večeri posvećene.
Varaždin, 3. listopada, 2018.
Predsjednica žirija
Dr. sc. Zdenka Weber
Članovi: prof. Dada Ruža, Mo. Mats Liljefors, Mr. sc. Davor Matačić, prof. Predrag Šantek
1.b) Nagrada „Ivan Lukačić“ za izvodilački domet ansambla
Vokalnom ansamblu La Fonteverde i članovima Orchestra Libera Classica za najbolju izvedbu ansambla za koncert Madrigali Claudija Monteverdija 22.rujna 2018. u Uršulinskoj crkvi
Talijanski skladatelj Claudio Monteverdi (Cremona 1567. – Venecija, 1643.) jedno je od najvećih imena europske glazbe s kraja 16. i prve polovice 17. stoljeća koji je u dugom razdoblju od 40 stvaralačkih godina ispisao remek-djela duhovne i svjetovne glazbe kao i operne naslove antologijske vrijednosti. Svojevrsni „avangardist“ kasne renesanse i ranog baroka u europskoj glazbi, Monteverdi je glazbu doživljavao kao živi organizam sposoban za iskazivanje najtananijih osjećaja kao i strastvenih iskaza ljudske duše ispisanih u pjesništvu njegovih suvremenika. Značajke glazbenog izraza u kojemu su i disonantni akordi, neuobičajeni u ono vrijeme, dobivali na važnosti kako bi se što jače istaklo različita, pa i uzburkana duševna stanja, čine Monteverdijeva ostvarenja danas posebno omiljenima. Sažimanje stare glazbene prakse s novostima čiji je autor bio upravo Monteverdi dolazi osobito do izražaja u madrigalima kao svjetovnim vokalnim djelima budući da su upravo pjesnički sadržaji poticali skladatelja na iznalaženje novih melodijsko-harmonijskih i ritmičkih rješenja.
Japanski Vokalni ansambl La Fonteverde, u kojemu su udruženi pjevači Midori Suzuki i Netsuko Someya, soprani, Sumihito Uesugi, kontratenor, Yosuke Taniguchi i Katsuhiko Nakashima, tenori i Yoshitaka Ogasawara, bas, instrumentalno praćeni članovima Orchestra Libera Classica (Natsumi Wakamaatsu i Kaori Toda, violine, Hidemi Suzuki, violončelo, Hiroshi Kaneko, lutnja i Naoki Ueo, čembalo) pokazali su odlične glasovne kvalitete i sjajnu vokalnu tehniku, kao preduvjete za izvođenje tako zahtjevnog repertoara kao što su to Monteverdijevi madrigali, a oduševili su i s odlično svladanom dikcijom u odnosu na talijanski jezik pjesničkih predložaka te u svakom madrigalu ostvarili adekvatne ugođaje u potpunom skladu s pjesničkim sadržajem. Na razini izvedbe detalja, isticanjem glazbenih ukrasa, karakterističnih fioritura, usklađivanjem vokalnih i instrumentalnih dionica u dinamičkim odnosima i postizanjem atmosfera koje su se protezale od suptilnih ugođaja ljubavne boli i tugaljivih evokacija smrti i rastanka do uzburkanih ratničkih prijetnji, glazbenici su ostvarivali cjeline izuzetne dojmljivosti. Bez pojedinačnih isticanja, japanskim umjetnicima okupljenima u Vokalnom ansamblu La Fonteverde kao i članovima Orchestra Libera Classica iskazuje se posebno priznanje za pjevački i svirački virtuozitet i umjetnički uvjerljive interpretacije.
Varaždin, 3. listopada, 2018.
Predsjednica žirija
Dr. sc. Zdenka Weber
Članovi: prof. Dada Ruža, Mo. Mats Liljefors, Mr. sc. Davor Matačić, prof. Predrag Šantek
- Nagrada „Jurica Murai“ za najbolju interpretaciju