52. VARAŽDINSKE BAROKNE VEČERI
Žiri Varaždinskih baroknih večeri dodjeljuje
NAGRADU
Jurica Murai
za najbolju umjetničku interpretaciju
ANĐELKO IGREC
dirigent
za koncert
J. S. Bach, Muka po Mateju, BWV 244
održan 28. rujna 2022. godine u varaždinskoj Katedrali u povodu 25. obljetnice osnivanja Varaždinske biskupije
Nagradu se dodjeljuje ex aequo s nagradom Camerati Kilkenny za koncert održan 1. listopada 2022. godine u Dvorcu Trakošćan
Žiri je radio u sastavu: dr. sc. Zdenka Weber, predsjednica, dr. sc. Tamara Jurkić Sviben, zamjenica predsjednice, dr. sc. Davor Brđanović, mr. sc. Davor Matačić, prof. Nataša Maričić, prof. Dada Ruža, prof. Predrag Šantek, članovi
OBRAZLOŽENJE
Dirigent, skladatelj i orguljaš Anđelko Igrec glazbeni je umjetnik širokog spektra koji je mnogostruko obogatio i zadužio glazbenu kulturu Varaždina, Varaždinske biskupije i Varaždinskih baroknih večeri. Ne ulazeći u ovom obrazloženju u sve pojedinosti Igrecovih doprinosa, posebno važnih u odnosu na uspon zborskog pjevanja i zborske kulture u Varaždinu, kada je riječ o njegovom utemeljenju i vođenju zbora Chorus angelicus te nizu zapaženih uspjeha koje tijekom više od dva desetljeća sa svojim zborom ostvaruje, težište je u ovoj prigodi na izvedbi velebne Bachove Muke po Mateju, jednog od kapitalnih djela baroknog razdoblje uopće, a kojom je u varaždinskoj Katedrali 28. rujna 2022.. godine u okviru 52. Varaždinskih baroknih večeri i u povodu 25. obljetnice osnivanja Varaždinske biskupije ravnao maestro Anđelko Igrec.
Za izvedbu Bachove Muke po Mateju neophodan je vrlo veliki izvođački aparat. Uz Chorus angelicus Anđelko Igrec okupio je vokalne i instrumentalne glazbenike s najboljim referencama savršeno siguran u uvijek najbolji mogući odabir kao i podržavan željom glazbenika da s njim surađuju. Capella Savaria iz Szombathelya, Dječji zbor Glazbene škole u Varaždinu, solisti Ivana Lazar, Tia Pikija, Sonja Runje, Hugo Hymas, Franko Klisović, Emanuel Tomljenović, Grga Peroš i Krešimir Stražanac doista su u aktualnoj ponudi siguran izbor koji je garantirao uspjeh. Ali, ono bitno u objedinjavanju svih sjajnih glazbenika i odlučujuće za uspjeh cjeline bilo je u rukama dirigenta.
J. S. Bach, kantor Crkve sv. Tome u Leipzigu u vrijeme nastanka Muke po Mateju, 1727. godine, bio je kršćanin luteranske vjeroispovijedi. Djelo je dakle pisao za potrebe službe, a živio je u vremenu koje umjetnika još nije doživljavalo kao „stvaratelja“. Stvoritelj je u svjetonazoru opće bogobojaznosti bio samo jedan, onaj Svevišnji. U takvom kontekstu vjerskog poimanja svijeta valja promatrati i pokušati razumjeti veličinu partiture Muke po Mateju, kompleksnost likova, duboku posvećenost teksta i cjelinu protoka „radnje“, povijesno svjedočanstvo Kristove muke i smrti na križu. Naime, Bachova je Muka po Mateju tragedija opisana riječima i glazbom, ali istovremeno i duboki poklon vjernika pred tajnom ljudskoga spasenja.
Anđelko Igrec u dvosatnoj je evokaciji Bachove glazbe, a kako ju drukčije nazvati ako ne božanski nadahnutom, vodio izvedbu u svakom detalju dokazujući duboko razumijevanje jednako vrlo kompleksnog glazbenog ustroja, solističkih recitativa i arija, meditativnih zborskih korala i orkestralnih nadopuna, ali i ono dodatno, teološko razumijevanje teksta i radnje koju evocira i kojoj svjedoči. Jer, evocirati emocionalni naboj Bachove genijalnosti u glazbenoj deskripciji biblijskoga teksta, bogatstvo kromatike kojom Bach podcrtava primjerice značenja riječi poput „smrt“ ili „vješanja na križ“, ozvučiti mnoge karakteristične barokne figuralizme, uopće cjelinu tako kompleksne vokalno-instrumentalne tvorevine kao što je to partitura Muke po Mateju, sposoban je glazbenički, umjetnički, ljudski, pa i vjernički cjelovito najbolje dokučiti dirigent koji raspolaže svim elementima od iskrene empatije do uvjerljive dirigentske geste i dakako neophodne karizme.
Odluka za dodjelu Nagrade Jurica Murai za najbolju umjetničku interpretaciju bila je jednoglasna.
Predsjednica Žirija Varaždinskih baroknih večeri:
Dr. sc. Zdenka Weber
Nagrada vbv 2