42. Varaždinske barokne večeri
NAGRADA „JURICA MURAI“
Ensemble NAYA
O B R A Z L O Ž E NJ E
Osobito dojmljivim glazbenim interpretacijama svakako ocijenjujemo one koje se odlikuju tehničkom perfekcijom izvođenja ali i onim posebnim djelovanjem na slušatelje kojim glazbenici uspijevaju zatritrati osjećajne žice publike i potaći ju na oduševljeni pljesak i na uporno traženje dodataka. Upravo je takvu atmosferu općeg oduševljenja potakao Ensemble NAYA, po osnivaču izraelski, a po sastavu međunarodni i multikulturni sastav koji se predstavio i u Ludbregu, Križevcima i Krapini, na nastupu održanom 29. rujna 2012. godine u Viteškoj dvorani Dvorca Trakošćan u okviru 42. Varaždinskih baroknih večeri. Pa iako dvorana prelijepog dvorca kojim se svi ponosimo ne prima veliki broj slušatelja, oni koji su bili nazočni mogu se doista smatrati povlaštenima. Pod naslovom „Liquefacta est“, iz stiha „Otopljena je duša moja“ iz Salomonove Pjesme nad pjesmama, svakako najljepših stihova posvećenih ljubavi sadržanih u Bibliji, okupio je Ensemble NAYA sa svojim umjetničkim voditeljem, kontratenorom Yanivom d'Orom repertoar pomalo neuobičajen, ali u svojim sastavnicama proizašao iz razdoblja glazbenoga baroka. Naime, misao vodilja svih djela na programu bila je pjevanje upućeno ljubavi i ljepoti, ljubavi ljudskih bića međusobno kao i one upućene Svevišnjemu, a u svim elementima, jednako u skladateljsko-tehničkim kao i vokalnim i instrumentalnim kada je riječ o pratnji i bassu continuu, ostajali su glazbenici na području baroknog idioma. Prvim dijelom programa dominirali su moteti s uglazbljenim stihovima iz Pjesme nad pjesmama „Crna sam ali lijepa“ i „O kako si lijepa prijateljice moja“, koji su inspirirali Claudija Monteverdija, Alexandera Boskovicha i Alessandra Grandija, a u nastavku je slijedio niz tradicionalnih napjeva na ladino i hebrejskom jeziku. Yaniv d'Or, britansko-izraelski kontratenor školovan na Glazbenoj akademiji u Jeruzalemu i na Guildhall školi za glazbu i dramske umjetnosti u Londonu sakupio je napjeve sefarda, Židova protjeranih iz Španjolske tijekom 15. stoljeća i tu je baštinu, tradicijom raširenu sve do Tunisa, Grčke i Iraka, koja je prema podrijetlu i njegova vlastita, obradio za glas uz instrumentalnu pratnju. Napjevi „Lecha Eli T'shukati“, (Čeznem za Tobom, o Gospodine), uspavanka „Nani nani“, „Noches noches“ (Noći noći), „Morenika“, „Axerico“, „Los biblicos“ (Slavuji) i „Adio querida“ (Zbogom voljena) nizali su se u različitim instrumentalnim obojenjima i specifičnim ugođajima, a glazbenici Yair Dalal, ud, Thomas Boysen, teorba, Nora Roll, viola da gamba, Erez Mounk, udaraljke i Yotam Haimovich, sitar, virtuoznim su muziciranjem i u skladu s osobnim nadarenostima pratili d'Orovo muzikalno, glasovno čisto i tehnički sigurno pjevanje. Instrumentalisti su se predstavili i solistički kao tehnički superiorni i interpretativno uvjerljivi glazbenici, a kontratenor Yaniv d'Or svojim je pjevanjem pobuđivao osobito impresivne emocionalne napetosti. Na djelu je bilo šestoro umjetnika koji glazbu doživljavaju kao poseban dar poklanjajući svojim slušateljima jednako tako izuzetne doživljaje. Gromoglasni pljesak potakao je goste festivala na niz dodataka, pretvorivši njihov jutarnji Koncert uz baroknu kavu u posebni glazbeni događaj. Za te ih zasluge nagrađujemo Nagradom „Jurica Murai“ koju Varaždinske barokne večeri upućuju najboljim interpretacijama u okviru festivala.