Nagrada Ivan Lukačić za muzikološki rad i izvođački domet ansambla

Nagrada Ivan Lukačić za muzikološki rad i izvođački domet ansambla

Žiri Varaždinskih baroknih večeri dodjeljuje nagradu Ivan Lukačić za muzikološki rad i izvođački domet ansambla

INGENIUM ENSEMBLE

za koncert „Ave mundi spes“
Moteti Gabriela Plavca, Isaaca Poscha i Vinka Jelića
održan u Uršulinskoj crkvi u četvrtak 23. rujna 2021. u 20 sati

 

OBRAZLOŽENJE
Kako zbog ugroze zaraze korona virusom i proglašene pandemije u prošloj 2020. godini, iako je za Varaždinske barokne večeri bila 50., dakle jubilarna, nisu dodjeljivanje tradicionalne nagrade Varaždinskih baroknih večeri, zadovoljstvo je da su 51. Varaždinske barokne večeri organizirane na uobičajeni način i to u suradnji s Republikom Slovenijom kao državom-partnerom. Tako smo, usprkos susjedstvu i trajno prijateljskim odnosima, a ipak manje poznatim skladateljskim imenima iz razdoblja kojemu je varaždinski festival posvećen, tek ove godine imali priliku upoznati vrsne soliste i ansamble iz Slovenije koji se posvećuju povijesno utemeljenom izvođenju barokne i ranije glazbe na instrumentima razdoblja, kao i djela majstora koji pripadaju slovenskoj povijesti glazbe kasnog 16. i prve polovice 17. stoljeća.
Za jednoglasno dodjeljivanje Nagrade „Ivan Lukačić“ ljubljanskom komornom sastavu, koji pod nazivom Ingenium Ensemble djeluje od 2009. godine, festivalski je žiri bio potaknut s više elemenata koji ističu izuzetnost i izvrsnost ansambla. S jedne je strane riječ o novostima muzikoloških istraživanja na području slovenske barokne glazbe, zatim o uključivanju uz slovenske i hrvatskih uglednih baroknih majstora, te napose o vrhunskom izvođačkom umijeću članova ansambla.

Ingenium Ensemble predstavio se u sastavu Blanka Čakš i Petra Frece, cantus, Blaž Strmole, tenor, altus, Domen Anžlovar, tenor, altus, Matjaž Strmole, bassus, tenor, Ambrož Rener, bassus, Domen Marinčić, viola da gamba, čembalo i Tomaž Sevšek, pozitiv. Na programu su bile skladbe Gabriela Plavca Gaudeamus omnes Domino à 8, Dic Maria quid vidisti à 4, Ave mundi spes Maria à 4, Salve Regina super Qual vive à 6, i Magnificat super Aspice Domine à 8, potom Isaaca Poscha Ego dormio, Cantate Domino, Vulnerasti cor meum, Exsultate Deo i Quemadmodum desiderat, zatim Vinka Jelića Benedicam Dominum, Dominus Deus meus i Audivi vocem, nadalje intabulacije skladbi Georga Prennera Ave verum corpus i Conceptio est hodie te Jacobusa Hanlda-Gallusa O beata Trinitas caequalis una Deitas i diminucija glazbe Julija Skjavetića Era il bel viso.

Sa stanovišta muzikoloških istraživanja očite su poveznice između hrvatske i slovenske povijesti glazbe budući da nalazimo skladatelje nacionalnog podrijetla koji su djelovali u inozemstvu, a vrlo su često pripadali crkvenim redovima. Slovenska glazbena historiografija bilježi tako skladatelje za koje bismo suvremenim rječnikom rekli da su bili u emigraciji, zacijelo zbog boljih životnih uvjeta, ali i većih mogućnosti za stvaralački rad. Takav je primjerice Gabriel Plavec Carniolus, dakle iz Kranjske, koji je djelovao u njemačkom gradu Mainzu, dok je Austrijanac podrijetlom Isaac Posch djelovao na području današnje Slovenije. Usporedivo je to sa životopisom Riječanina Vinka Jelića koji je djelovao u Francuskoj, dok je Šibenčanin Julije Skjavetić ostao u domovini. Iako je dakle u okvirima svjetske muzikologije riječ o tzv. malim majstorima njihova glazba odaje vrsno poznavanje stilskih odrednica ranoga baroka i svojim su motetima znatno obogaćivali, ne samo sredine u kojima su djelovali, već i ostavili vrijedne rukopise nadahnute duhovne glazbe u svjetskim okvirima.
Sekstet pjevača i dvoje instrumentalista okupljenih u Ingenium Ensembleu svojim su interpretacijama isticali upravo vrijednosti odabranih skladbi, ali i svoje nadasve dojmljive izvođačke sposobnosti. Odlični glasovi svih šestoro pjevača, koji su se izmjenjivali u manjim grupama, uz preciznu pratnju pozitiva i viole da gambe ili čembala ostvarili su koncertnu cjelinu visoke razine izvođačkog umijeća, pjevačke virtuoznosti i ukupne stilske vjerodostojnosti. Izvođenjem pak intabulacija i diminucija dodana je osobita, baroknom razdoblju prispodobiva, stilska nadopuna koja je uz nadasve dojmljive vokalne izvedbe upotpunila i oplemenila program.

Posebno ističemo doprinos čembalista i gambista Domena Marinčića, „dobrog duha“ na području izvođačke prakse i obogaćivanja baroknog repertoara u Sloveniji, čija je hvalevrijedna suradnja u ostvarivanju cjelovitog programa 51. Varaždinskih baroknih večeri u odnosu na ostvarene programe s Republikom Slovenijom kao državom-partnerom bila itekako vrijedna i važna.

Žiri je radio u sastavu: dr. sc. Zdenka Weber, predsjednica, dr. sc. Davor Brđanović, Nataša Maričić, Dada Ruža, Predrag Šantek, članovi

Predsjednica žirija: Dr. sc. Zdenka Weber

Ravnatelj festivala: Davor Bobić

 

U Varaždinu, 29. rujna 2021. godine