Ensemble Contratemps
María Hinojosa, Clorinda
Jorge Juan Morata, Tancredi
Furio Zanasi, pripovjedač
Adrián Schvarzstein, glumac
Farran Sylvan James & Maria Gomis, violine
Lixsania Fernández, viola da gamba
Katy Elkin, šalmaj. flaute, cimbal
Eduardo Egüez, teorba i gitara
Joan Palet, kontrabas
Albert López Cortés, udaraljke
Jordi Domènech, čembalo
Didac Cano, cirkus
Jūratė Širvytė-Rukštelė, ples
IL COMBATTIMENTO di Tancredi e Clorinda
Glazba: Claudio Monteverdi - Libretto: Torquato Tasso
Samuel Scheidt
Gagliarda La Battaglia
Marco Uccellini
Aria Sopra la Bergamasca
Agostino Steffani
Bella mia
Giorgio Mainerio
Gagliarda
Claudio Monteverdi
Moresca
Franceso Cavalli
Musica (iz opere Gli amori d’Apollo)
Claudio Monteverdi
Sinfonia (iz Il Combattimento)
Sinfonia (iz opere L’incoronazione di Poppea)
Franceso Cavalli
Sinfonia (iz opere Gli amori d’Apollo)
Claudio Monteverdi
Vorrei baciarti
Andrea Falconieri
Ciaconna
Follia
Claudio Monteverdi
Zefiro torna
Claudio Monteverdi
Ohimè, ch’io cado
Claudio Monteverdi
Toccatta (iz opere Orfej)
Claudio Monteverdi
Vi ricordi
Claudio Monteverdi
Il Combattimento di Tancredi e Clorinda
Marco Marazzoli
Qui va il Combattimento
Ensemble Contratemps je novo ime trupe Le Tendre Amour, koja je već nekoliko puta nastupila na Varaždinskim baroknim večerima gdje je i dvaput nagrađena - Nagradom Jurica Murai za najbolju interpretaciju te Nagradom Ivan Lukačić za najviši izvođački domet. Radi se o ansamblu za ranu glazbu sa sjedištem u Barceloni, koji je održao brojne koncerte diljem Europe i Sjedinjenih Američkih Država u sklopu kako najprestižnijih festivala rane glazbe tako i koncertnih sezona. Osim koncerata, njihove aktivnosti uključuju produkcije komornih opera te produkcije koje kombiniraju kazalište, cirkus i baroknu glazbu. Ansambl surađuje s izdavačkim kućama Brilliant Classics i K617, a uživo su ga snimale nacionalne radio postaje Katalonije, Slovenije, Nizozemske i Hrvatske. Produkcijom kojom će se ove godine predstaviti na Varaždinskim baroknim večerima, ansambl obnavlja praizvedbu Monteverdijevog djela Il combattimento di Tancredi e Clorinda kombinirajući instrumentalni i vokalni virtuozitet s elementima cirkusa i dobrom dozom humora. O samoj produkciji pišu:
„U karnevalskoj sezoni 1624. godine (dakle prije točno 400 godina) na jednoj su se svečanosti u Palači Mocenigo u Veneciji izvodili Monteverdijevi ljubavni madrigali. Na opće iznenađenje, odjednom su se na sceni pojavila tri lika: dva pod oklopom - Tancredi i Clorinda – i treći Narator. I dok je Narator pjevao stihove iz Tassovog Oslobođenog Jeruzalema u novom stilu poznatom kao recitar cantando, par je u dramatičnoj priči pjevao i glumački dočaravao borbu sve do tragičnog kraja. Publika je, kako nam prenosi skladatelj, bila zadivljena jer nikad prije nije vidjela ništa slično.
Opća fascinacija tog razdoblja (dakle oko 1600. godine) onime kako je antička grčka drama mogla izgledati i zvučati te već postojeće kazališne zabave, nadahnule su Monteverdija da krene prema stvaranju onoga što danas zovemo opera. Monteverdijev Il combattimento di Tancredi e Clorinda adaptirana je epizoda iz Tassovog epa Oslobođeni Jeruzalem, romansa smještena u pozadinu Prvog križarskog rata, kada je Godfrey od Bouillona osvojio Jeruzalem. Tancredi, kršćanski vitez, izaziva Saracena na borbu do smrti. Ne zna da se iza Saracenovog oklopa krije slavna žena-ratnica Clorinda, koja odbija otkriti svoj identitet. Nakon krvave borbe, Tancredi je pobjeđuje, ali kad podiže kacigu umirućeg neprijatelja, shvaća da je tajanstveni vitez žena koju voli. Clorinda ga zamoli da je krsti i umire u miru.
U slavnom predgovoru svojoj 8. knjizi madrigala, u kojoj se nalazi i Il Combattimento, Monteverdi je opisao glazbeni izazov koji si je postavio. Napisao je kako je glazba već dugo u stanju prikazati emocije ljubavi, ali da joj je potreban novi jezik kako bi izrazila snažnije emocije ljutnje i nasilja rata. Za to je razvio stile concitato (afektivni, dramatičan, uzburkani stil), u kojem brzi ponavljajući tonovi stvaraju uzbudljiv efekt. U Il Combattimento, čak i pripovjedač (Testo) ponekad pjeva tekst izuzetno brzo kako bi stvorio dramatičan efekt. Različitim zvukovima glazba dočarava bitku, kas konja, fanfare truba, borce koji obigravaju jedan oko drugoga te mahanje mačevima. Tu nalazimo i jedno od najranijih korištenja pizzicata kako bi se prikazao kratak udarac mačem i diminuendo unutar jednog poteza gudalom. Detaljnost njegovih uputa kako izvesti ovo djelo potpuno je neuobičajena i nova u njegovo vrijeme.
Nadahnuti idejom 'karnevalske' večeri točno prije 400 godina u Palači Mocenigo, naša produkcija ne uključuje samo glazbu Monteverdija i njegovih suvremenika kao što su Steffani, Cavalli, Mainerio i Uccellini, već ples i cirkus. Naša trupa dvorskih luda (pjevača, glazbenika, glumaca i akrobata) predstavlja plemićima koji su se nenadano našli na pozornici komičnu i poetsku produkciju. Ističući ljudske odnose opisane u Monteverdijevim madrigalima, izvedba je susret neobičnih situacija koje su izazvale lude, igra glazbene i vokalne virtuoznosti te interakcija s publikom. Večer završava skladbom Il Combattimento di Tancredi e Clorinda, izvedenom za odabrane plemiće večeri - iako bi možda, ali samo možda, kraj mogao biti inovativan čak i za Monteverdija. Napokon, to je ipak kazalište, zar ne?”