Fado je više od glazbe. To su osjećaji čežnje i sjećanja, pretočeni u zvuk koji nosi bogatu tradiciju portugalskog naroda. Melankolične melodije i emotivni tekstovi prenose intimne priče o ljubavi, gubitku i prolaznosti, dok svaki ton odražava specifičan portugalski koncept – saudade, onaj poseban osjećaj nostalgije i neostvarenih želja.

Upravo ta emocionalna snaga dolazi u Varaždin ove jeseni, u sklopu programa Total Baroque, gdje će fado izvođači unijeti dašak portugalske duše među barokne zidine grada. 

Varaždinske barokne večeri otvaraju prostor za susret dviju kultura – portugalske tradicije i varaždinskog baroknog duha. Za ljubitelje glazbe ovo je prilika za doživjeti fado onako kako ga i treba doživjeti: uživo, u intimnom i autentičnom ambijentu.

Što je fado – je li to samo vrsta glazbe?

Fado je portugalski glazbeni izričaj koji objedinjuje jednostavnost i dubinu emocija na jedinstven način. To je vrsta glazbe koja vodi slušatelja kroz složene osjećaje poput tuge, nostalgije, ljubavi i neostvarene sreće. 

Sam naziv "fado" dolazi od latinske riječi “fatum“, što znači sudbina – a upravo ta sudbina ili neminovnost prožima svaki takt ove glazbe.

Glavna karakteristika fado glazbe je saudade – portugalski pojam koji označava osjećaj duboke, melankolične čežnje. Saudade nije obična tuga, već kompleksna emocija koja obuhvaća žaljenje zbog prošlosti, bol zbog izgubljene ljubavi, ali i prihvaćanje životne prolaznosti. 

Upravo kroz taj osjećaj se fado uzdiže iznad običnih glazbenih formi i postaje sredstvo za izražavanje univerzalnih ljudskih iskustava. Fado pjesme često su intimne, a tekstovi govore o ljubavi, svakodnevnim životnim borbama, gubitku voljenih, siromaštvu i čežnji za boljim životom. Sviraju se uz pratnju portugalske gitare – guitarra portuguesa, koja ima prepoznatljiv zvuk zbog dvanaesterostrukog žičanog sustava – te klasične akustične gitare. 

Fado pjesme nemaju standardnu strukturu: u svakoj izvedbi postoji prostor za improvizaciju, što daje slobodu izvođaču da svojom interpretacijom unese osobni pečat. Fado nije samo glazba, već i performans – izvedba u kojoj emocije moraju biti stvarne kako bi dodirnule publiku. 

Povijest i tradicija fado glazbe

Korijeni ove specifične glazbe sežu u 19. stoljeće, kada su se mornari, doseljenici i radnička klasa okupljali u lisabonskim četvrtima poput Alfame i Mourarie. Ove četvrti, smještene u blizini rijeke Tejo, bile su raskrižje mnogih kultura, a kroz te susrete nastala je glazba koja je odražavala živote ljudi koji su živjeli na rubu društva. 

Iako se pretpostavlja da fado vuče korijene iz afričkih, maurskih i brazilskih glazbenih baština, njegova suština je oblikovana portugalskom stvarnošću – gradovima u kojima su se susretale različite kulture i tradicije.

Prvotni fado bio je jednostavan, izvodio se u tavernama, uličnim kafićima i malim okupljalištima. Bio je to glazbeni izraz marginalnih slojeva društva, povezan s mornarima i trgovcima koji su kroz pjesme izražavali svoje patnje, želje i snove. 

S vremenom se fado širio i izvan tih rubnih zajednica, ulazeći u domove srednje i više klase, gdje je postao cijenjen kao umjetnička forma. Početkom 20. stoljeća fado doživljava procvat, a najveća zvijezda tog razdoblja postaje Amália Rodrigues, čiji je glas obilježio čitavu jednu eru. 

Unatoč svom uspjehu, fado je uvijek ostao vjeran svom izvoru – emocijama koje proizlaze iz svakodnevnog života. Njegova srž ostaje nepromijenjena: to je uvijek glazba koja kroz jednostavne melodije i intenzivne tekstove otkriva unutarnje stanje duše.

Kulturni značaj fado glazbe potvrđen je 2011. godine, kad je proglašena UNESCO nematerijalnom svjetskom baštinom. Danas je fado nezaobilazan dio portugalskog života, a njegovo izvođenje još uvijek je najautentičnije u malim, intimnim prostorima lisabonskih taverni.

Glazbeni izraz i scenska tradicija fado glazbe

Fado nije samo glazba koja se sluša – to je iskustvo koje se doživljava. 

Centralni dio svakog fado koncerta je portugalska gitara – ona je ključna za stvaranje prepoznatljivog fado ugođaja. Portugalska gitara ima dvanaest žica, raspoređenih u šest parova, a njen metalni zvuk daje glazbi poseban, gotovo drhtavi ton, što dodatno naglašava melankoličnu prirodu. 

Uz nju, tu je i akustična gitara koja drži ritam i pruža osnovnu melodijsku podlogu. Međutim, kada fadist započne pjevati, sve drugo postaje nevažno. Glasovni raspon može varirati od dubokih do vrlo visokih tonova, ovisno o pjesmi i emociji koju pjevač želi prenijeti. Pjevači obično zatvaraju oči dok pjevaju, kao da komuniciraju s vlastitim emocijama, s prošlošću, s čežnjom koja je prisutna u svakom stihu.

Fado koncerte karakterizira i specifična tišina između publike i izvođača. Ne postoji glasno odobravanje ili spontano pljeskanje usred izvedbe. Umjesto toga, publika sudjeluje na suptilan način – šutnjom i fokusom, dok aplauz dolazi kao izraz zahvalnosti i priznanja za emotivnu iskrenost.

Iako je fado prvenstveno glazba, neki koncerti uključuju i elemente plesa, osobito u modernijim izvedbama. Međutim, ples u fadu nije poput energičnog flamenca – on je diskretan, osjetljiv, često više nalik na izražavanje emocija tijelom nego na formalni ples. Plesači se pokretima sinkroniziraju s emocijama pjesme, dodajući dodatnu dimenziju izvedbi.

Fado u Varaždinu: Total Baroque program 2024.

Ove jeseni, u sklopu programa Total Baroque, fado dolazi u Varaždin kao dio Varaždinskih baroknih večeri. Total Baroque program ima cilj premostiti granice stilova i epoha, a fado se prirodno uklapa u tu viziju.

Fado izvođači koji dolaze u Varaždin nositelji su tog autentičnog portugalskog glazbenog naslijeđa, a svaki od njih donosi nešto posebno publici. Istaknut ćemo neka od najvažnijih imena koja stižu u Varaždin ovog rujna:


  • Guimaraes kvartet
    Rezidencijalni umjetnički projekt grada Guimarãesa, ovaj je kvartet usmjeren na promoviranje komorne glazbe. Kombinira klasičnu glazbu s drugim umjetnostima, uključujući ples i vizualne umjetnosti. Njihov sofisticiran zvuk se savršeno uklapa u povijesni kontekst Varaždina, dok svojom glazbom povezuju prošlost i sadašnjost, tradicionalno i suvremeno. 


  • Ana Lains trio
    Ana Lains, poznata kao „diva drugačijeg fada“, osvaja publiku svojom kombinacijom fadoa s elementima jazza i portugalskog folka. Nakon pobjede na prestižnom natjecanju Grande Noite do Fado 1999. godine, njezina karijera je uzletjela. Ana Lains unosi novi kolorit u fado glazbu, pomičući granice žanra i obogaćujući ga modernim zvukom. Njezini koncerti obećavaju nezaboravno iskustvo koje kombinira tradicionalne melodije i suvremene glazbene stilove.


  • Jelena Radan i Pedro Abreu
    Jelena Radan, hrvatska pjevačica fascinirana portugalskom kulturom i fado glazbom, donosi jedinstvenu interpretaciju ovog portugalskog glazbenog žanra. U suradnji s portugalskim gitaristom Pedrom Abreuom, ona stvara emotivnu i kulturnu sinergiju između Hrvatske i Portugala. 


  • Ivo Perkušić & Fados
    Ivo Perkušić, akademski glumac i pjevač, zaljubio se u portugalsku glazbu i jezik tijekom boravka u Portugalu, te se posvetio interpretaciji fado glazbe. Njegova izvedba fado pjesama donosi snažne emocije i autentičnost, dok uz pratnju svog benda, glazbu obogaćuje i elementima mediteranskog zvuka. 

Ovi izvođači neće samo prenijeti glazbu Portugala u Varaždin, već će i publici omogućiti da iskuse ono najbitnije – saudade koja nadilazi kulturu i jezik. Total Baroque program ovime stvara most između portugalske tradicije i varaždinske publike, stvarajući poseban spoj zvuka i emocije.

Total Baroque donosi izvedbe koje spajaju stari i novi svijet – melankolične tonove Portugala u povijesnoj jezgri grada poznatog po svojoj baroknoj ljepoti i bogatoj kulturnoj tradiciji. Upravo ta kombinacija obećava jedinstveno, intimno i autentično iskustvo za svakog slušatelja.