ANSAMBL CAPELLA ZRINIANA & SOLISTI

Subota, 30. rujna

Velika koncertna dvorana
Glazbene škole Varaždin, Palača Erdödy, 19 sati

Ansambl Capella Zriniana

 

Marta Schwaiger, sopran

Silvio Richter, barokna violina

Marko Požgaj, blok flaute

Katarina Javora, čembalo, orgulje

Marko Radić, kontrabas

Rupert Čunko, udaraljke

Zoran Kelava, narator

Andrija Maronić, cimbal, specijalni gost

 

Igor Paro, teorba, barokna gitara, citern, umjetničko vodstvo

 

La ribellione di Ungheria

Barokna glazba tragom Zrinskih i Frankopana

 

PROGRAM:

 

FANTASIA POETICA                

Fran Krsto Frankopan

(1643. – 1671.)

Na diku črnih oči

 

Nicola Matteis

(oko 1650. – nakon 1713.)

Aria amorosa

 

Girolamo A. Frescobaldi

(1583. – 1643.)

Begli occhi io non provo F 7.18

 

Samuel Capricornus

(1628. – 1665.)

Ciaconna in D

 

Fran Krsto Frankopan

Srićno u ljubavi prigođenje

 

Anonimus

Mađarski ples Princa od Transilvanije

 

Anonimus

Chorea ex C, Chorea ex E

 

Giorgio Mainerio

Ungaresca

 

Anonimus

Mađarski ples

 

Anonimus                                          

Lupul Vaidane Eneke

 

Anonimus

Chorea

 

Nikola Zrinski Čakovečki

(1620. – 1664.)

Fantasia Poetica (odlomak)

 

Tradicionalna  mađarska

Akur szép az erdő mikar zöld („Lijepa je šuma kad je zelena“)

 

Johann Heinrich Schmelzer

(oko 1621. – 1680.)

Die Fechtschule

(“Škola mačevanja”)

Aria 1 & 2

Sarabande

Courante

Fechtschule

Bader Aria

 

Ali Ufki Bey

(Wojciech Bobowskioko 1610.– 1675.)

Nikriz Peşrev

 

Fran Krsto Frankopan

Pozvanje na vojsku

 

Debreceni S. János

(? – 1614.)
Katonaének Bocskai

István fejedelemhez

(„Ratna pjesma princa Istvána Bocskaija”)

——————————

CANTO DI  RIBELLIONE

Vinko Jelić

(1596. – nakon 1636.)

Ricercar primo

 

Ferenc  Dellišimunovič

Popivka vu kojoj se Stvoritelj z Dušom razgovara

 

Vinko Jelić

Oculi tui Deus

 

Ana Katarina Zrinska

(oko 1625. – 1673.)

Miklovuša Zrinskog smrt

 

Domenico Mazzocchi

(1592. – 1665.)

Lagrime amare

 

Alessandro Poglietti

Toccatina sopra la Ribellione di (oko 1620. – 1683.)

Ungheria                                                                        

Toccatina Galop & Fuge                                                                    

Allemande La prisonnie

Courante Le Proces                                                                              

Sarabande La Sentence,

Gigue La Lige

 

Ferenc Barakonyi                             

Hová készülsz, szivem  (Kamo ideš, drago srce)

 

Petar Zrinski

(1621. – 1671.)

Moje drago serce

 

Alessandro Poglietti

(oko 1620. – 1683.)

Toccatina sopra la Ribellione di

Ungheria (nastavak)

La Décapitation, avec discretion

La Passacaglia

Les Cloches (Requiem aeternam)

 

Tradicionalna međimurska

Anonimus

Dej mi, Bože, joči sokolove

O, rumena prelepa zorja

 

O IZVOĐAČU:

Ansambl Capella Zriniana osnovao je 2017. godine hrvatski lutnjist Igor Paro s ciljem istraživanja i promoviranja barokne glazbe iz vremena i okruženja hrvatskih plemićkih obitelji Zrinskih i Frankopana u 17. stoljeću.

Ansambl Capella Zriniana, uz podršku Varaždinskih baroknih večeri, okuplja vrsne hrvatske glazbenike s iskustvom u povijesno obaviještenom izvođenju barokne glazbe u zajedničkom nastojanju da ponovno ožive glazbeni i poetski svijet hrvatskih plemićkih obitelji Zrinskih i Frankopana. Vrijedno je spomenuti neke neobične sretne iskre sinkroniciteta koje su se tu našle na djelu: čembalistica i orguljašica Katarina Javora maturirala je klavir u Glazbenoj školi „Blagoje Bersa” u Zagrebu u klasi profesorice Renate Strojin-Richter, majke prve violine ansambla Silvija Richtera. Diplomirala je orgulje na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof. Ljerke Očić-Turkulin i čembalo u klasi prof. Višnje Mažuran da bi zatim još jednom diplomski studij orgulja završila na Sveučilištu za glazbu i scensku umjetnost u Beču u razredu profesora Piera Damiana Perettija, dok je čembalo učila kod profesora Emanuela Schmelzera Ziringera. Kao da to nije bilo dovoljno, u Zagrebu je završila i studij teorije glazbe. Za vrijeme studija u Beču pri Hrvatskoj katoličkoj misiji dvije je godine svirala na orguljama skladatelja Alessandra Pogliettija. Silvio Richter, dobitnik prestižnih studijskih nagrada, traženi je barokni violinist u Hrvatskoj i u inozemstvu. Nakon što je diplomirao violinu 2008. na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi Anđelka Krpana, magistrirao je baroknu violinu 2010. godine na Kraljevskoj glazbenoj akademiji u Londonu, istom gradu gdje je 1664. godine objavljen opširan životopis Nikole Zrinskog Čakovečkog. Studije je potom nastavio u Den Haagu gdje je diplomirao 2013. Sopranistica Marta Schwaiger je diplomirala pjevanje na Bečkom konzervatoriju, te studij prevođenja (njemački, ruski i hrvatski) na Institutu za prevođenje Sveučilišta u Beču. Glumac Zoran Kelava se u suradnji s lutnjistom Igorom Parom već nekoliko godina intenzivno bavi glazbeno-scenskom interpretacijom pjesništva Zrinskih i Frankopana. Prekaljeni orkestralni i komorni glazbenik, oboist Marko Požgaj odrastao je uz zvuke povijesnih glazbala, jer je njegov otac Mladen Požgaj strastveni ljubitelj rane glazbe i član zagrebačkog kultnog ansambla za ranu glazbu „Universitas studiorum zagrabiensis“ još od 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća. Tu su i dvojica najmlađih članova ansambla – svestrani kontrabasist Marko Radić upravo je diplomirao kontrabas na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof. Nikše Bobetka, dok je Rupert Čunko, rođen u Čakovcu, gradu Nikole Zrinskog Čakovečkog, student četvrte godine udaraljki na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof. Igora Lešnika. U Zagrebu surađuje i s ansamblima za ranu glazbu. Specijalni gost Capelle Zriniane je najbolji hrvatski cimbalist Andrija Maronić iz Đurđevca. Maronić utjelovljuje jednu nepisanu i neprekinutu tradiciju sviranja cimbala u Podravini i Međimurju, kao i u mađarskoj Baranji, tradiciju čiji korijeni sežu duboko u prošlost, vrlo vjerojatno i do 17. stoljeća. Maronićeva je zasluga što ta dragocjena cimbalistička tradicija u Hrvatskoj nije izumrla – usprkos poznijoj životnoj dobi, uz neumornu koncertnu djelatnost Maronić još izrađuje cimbale i podučava sviranju mlade naraštaje. Premda svira na originalnom koncertnom glazbalu kultnog budimpeštanskog majstora graditelja cimbala Józsefa Schunde iz 80-ih godina 19. stoljeća, Maronić njeguje jedan arhaičan stil sviranja cimbala, karakterističan za Podravinu i Međimurje, različit od razbarušene virtuoznosti romskih cimbalista koji su u Mađarsku došli iz Rumunjske tek krajem 18. i početkom 19. stoljeća.

Koristeći multidisciplinarno istraživanje povijesti glazbe, kao i sinergiju umjetničke i tradicijske glazbe uz pjesništvo Zrinskih i Frankopana, Capella Zriniana želi omogućiti doživljaj jedne mnogo šire i kompleksnije slike glazbenog baroka, kao i uvid u neke do sad manje poznate ili zagubljene segmente hrvatske i mađarske glazbene baštine.