23. rujna 2014. Pera Ensemble
Utorak, 23. rujna 2014.
Katedrala, 20 sati
PERA ENSEMBLE, Istanbul
Francesca Lombardi Mazzulli, sopran
James Hewitt, barokna violina
Serkan Mesut Halili, kanun
Christoph Sommer, teorba, barokna gitara
Franziska Grunze, viola da gamba
Murat Coskun, udaraljke
Mehmet C. Yesilcay, ud, udaraljke, umjetničko vodstvo
Program:
„Žena – apsolutna ljubav. Apsolutna moć“
Andrea Falconieri Passacalle iz Il primo libro
(1585. – 1656.)
Barbara Strozzi L`Eraclito amoroso, Udite amanti iz Cantate,
(1619. – 1677.) ariette e duetti op
Andrea Falconieri Cara è la rosa
Joan Ambrosius Dalza Piva iz Intabulatura de Lauto Libro Quarto
(16. st.)
Claudio Monteverdi Ohimè ch’io cado, ohimè ch’inciampo, madrigal, SV31
(1567. – 1643.)
Tarquino Merula Canzonetta Spirituale sopra alla nanna
(1594. – 1665.)
Andrea Falconieri Ciaccona iz Il primo libro
Anonimus Durme, sefardska uspavanka
Giulio Caccini Odi euterpe iz Le nuove musiche
(1551. – 1618.)
Francesco Cavalli Dalle gelose mie, iz opere La Calisto
(1602. – 1676 )
*************************
Tarquino Merula Folle eben
(1594. – 1665.)
Bellerefonte Castaldi Chi vidde
(1580. – 1649.)
Giovanni F. Sances Usurpator tiranno, Cantada sopra il passacaglia
(1600. – 1679.)
Diego Ortiz Recercada Primera, Doulce Memoire, Recercada segunda
(1510. – 1570.)
Luigi Rossi Lasciate averno, iz Orfeo
(1598. – 1653.)
Claudio Monteverdi Quel sguardo sdegnosetto, Scherzi Musicali
Gaspar Sanz Zarabande & Paradetas
(1640. – 1710.)
Dervis Frenk Mustafa Murabba
(16. st.)
Girolamo Frescobaldi Cosi mi disprezzate iz Arie musicali per cantarsi
(1583. – 1643.)
O izvođaču:
Pera Ensemble, koji kritičari hvale kao oduševljavajući spoj ukusa i plodno ispreplitanje zvučnih pejsaža, nazvan je prema dijelu Istanbula koji unazad 200 godina predstavlja spoj raznih kultura i vjera. To se održava i u sastavu ansambla u kojemu su okupljeni najbolji stručnjaci za povijesno osviješteno izvođenje iz Europe i Turske. Štoviše, ansambl nije označen samo kao tursku barokni sastav već povezuje glazbu različitih kulturnih krugova i stvara novi i univerzalni zvuk. Takva estetska paradigma omogućuje mnoštvo oduševljavajućih koncertnih iskustava. U takvom kontekstu Rana glazba više nije kulturni relikt već iskazuje ono najbitnije, a to su osjećaji. Ansambl su 2005. godine osnovali glazbenici Mehmet Cemal Yeşilçay i İhsan Özer, obojica rođeni u Istanbulu i ujedno i utemeljitelji Ansambla Sarband. Gostovali su diljem svijeta i surađuju s Hesperion XXI, Concerto Köln, Emre Ensemble i Ferahfeza Ensembleom, a nastupaju u najuglednijim koncertnim dvoranama i na festivalima. Do sada su gostovali na Händel Festspiele Halle, Schleswig Holstein Music Festival, Festtage Alter Musik Innsbruck, Rheingau Musikfestival, te svirali u Berlinskoj filharmoniji, u Filharmoniji u Kölnu, Konzerthaus Dortmund, CRR Istanbul i drugdje. Pera surađuje s Berlin Classics/Edel Kultur i ostvarila je snimke “Baroque oriental”, “Café – Orient meets Occident” kao i CD za djecu “Kava za kralja” (Coffee for the King). Druga izdanja uključuju operni pastiche “Amor oriental” (Deutsche Harmonia Mundi) i “Les Fêtes du Serailles” (Ludi Musici). Za „Baroque oriental” Pera ansambl je dobio nagradu Echo Klassik u kategoriji „Glazba bez granica“ (Classical Music Without Boundaries).
Mehmet C. Yeşilçay utemeljitelj je i glazbeni vođa Pera Ensemblea. Studirao je glazbenu teoriju, učenje o makamu i lutnju (ud) te duhovnu glazbu (sufi glazbu) kod Seyyida Nusreta Yeşilçaya, a uz to je i diplomirani inženjer ekonomije. Nastupi s Ensemble Sarband te s Concerto Köln i Jordiem Savallom pomogli su njegovoj međunarodnoj poznatosti. Osim toga, koncerti i obrade djela Erica Satiea i nastupi s velikim Sufiorchestre (Mevlevi) u Filharmiji u Münchenu, u kojoj je bio glazbeni direktor, utvrdili su njegovu afirmaciju. U okviru Mevlana godine 2007. Koju je organizirao UNESCO predstavio se projektom „Ich bin Wind Du bist Feuer“ u suradnji s Ahmetom Özhanom. Iste je godine i njegova skladba QUN bila praizvedena. Slijedile su produkcije nosača zvuka i koncerti s L’arte del mondo, te turneja u Južnoj Americi s Jordijem Svallom i Hesperion XXI, kao i pozivi da bude solist u nizu projekata. Yeşilçay je aktivan i u drugim glazbenim žanrovima, na području filmske, elektronske i jazz glazbe, a osobite je uspjehe postigao solističkim albumom „Ex Oriente Lux“, kao i s nizom produkcija na području worldmusic i tradicionalne turske glazbe. Dobitnik je niza nagrada, tako Nagrade za kulturu grada Münchena, među ostalim i za surdanju s münchenskim Biennalom i skladateljem Hansom Wernerom Henzeom. Izradio je obrade za pasticcio Armida, Amor Oriental (DHMSony Music), a ostvario je i producirao nosače zvuka za Pera Ensemble. Godine 2012. vodio je projekt „Music for the one God“ koji su financirali EU i turska Vlada i koji je rezultirao CD-om, a nizom koncerata predstavio se u Hagia Irena u Istanbulu, UNESCO-ovoj svjetskoj baštini. Iste je godine s Pera Ensembleom dobio nagradu Echo Klassik na području klasike bez granica. Proslavio se u velikim projektima ne samo kao glazbeni voditelj i aranžer nego i kao važni umjetnički ravnatelj koji otkriva nove putove glazbe i daje nove doprinose.
Talijanska sopranistica Francesca Lombardi Mazzulli započela je karijeru vrlo mlada nastupajući kao solistica u izvedbama recitala i opera na uglednim europskim festivalima i opernim kućama. Studij je završila na Konzervatoriju Giueppe Verdi u Milanu a postdiplomski studij na Konzervatoriju Girolamo Frescobaldi u Ferrari gdje je studirala pod vodstvom Mirelle Freni. Usavršavala se s Lucianom Pavarottijem, Alessandrom Molinari i Soniom Prina. Trenutno se usavršava pod vodstvom Manuele Custer. Dobitnica je nagrada u Londonu i Napulju a kao posebno odabrana sudjelovala je u Rossinijevoj akademiji pod vodstvom Alberta Zedde. U brojnim ulogama iz svojeg faha s posebnim težištem na izvedbama baroknih opera pjevala je u izvedbama kojima su dirigirali Ottavio Dantone, Michael Hofstetter, Alan Curtis, Christopher Coin, Claudio Osele, Mehmet C. Yeslicay, Claudio Cavina, Mike Fentross, Andrea Marchiol i Marco Mencoboni. Sudjelovala je na festivalima u Antwerpenu, Raveni, Hannoveru, Montpellieru, Krakovu, Friburgu, Danzigu, Eisenstadtu, Hamburgu, Parmi, Grazu, Innsbrucku, Rimu i drugdje. Uz brojne važne koncertne dvorane diljem Europe Francesca je debitirala i u Musikvereinu u Beču. Nastupala je s brojnim uglednim pjevačima i ansamblima specijaliziranima za izvođenje rane glazbe uvijek potvrđujući svoje posebne tehničke i interpretativne sposobnosti. Snimala je za tvrtke kao što su Glossa, Ludi Musici i Amadeus, a posebno su brojna snimanja za radio stanice SKY Classica, OE2, ARD, ORF, Radio 4NL, Radio France i Radio3 u Italiji. U 2014. godini je CD Marc Antonio e Cleopatra Johanna Adolpha Hasse nagrađena s Diamante d’Opéra francuskog časopisa Opéra Magazine.