21.09.2012. Svečano otvorenje

Petak, 21. rujna 2012.
Katedrala

Bach Consort Wien
Zbor bečki dječaci
Rubén Dubrovsky, dirigent

 

Program:

 

Francesco Durante  (1684. – 1755.)

Magnificat u B-duru
Magnificat anima mea Dominum
Et misericordia
De posuit
Suscepit Israel
Sicut locutus est
Sicut erat in principio

 

Georg Muffat  (1653. – 1704.)

Armonico Tributo, Druga sonata
Sonate
Aria
Sarabande
Borea

 

***********************

 

Giovanni Battista Pergolesi  (1710. – 1736.)

Stabat mater
Stabat Mater dolorosa
Cujus animam gementem
O quam tristis et afflicta
Quae morebat et dolebat
Quis est homo
Vidit suum dulcem natum
Eja mater fons amoris
Fac ut ardeat cor meum
Sancta Mater, istud agas
Fac ut portem Christi mortem
Inflammatus et accensus
Quando corpus morietur

 

O izvođaču:

Bach Consort Wien osnovan je 1999. godine i jedan je od najuglednijih austrijskih baroknih ansambala. Nakon prvih uspjeha u Palači Eschenbach i bečkoj Hofburgkapelle potvrdio se Bach Consort Wien stalnim koncertima u bečkom Musikvereinu, gdje su gosti ansambla bili visoko cijenjeni umjetnici kao što su to Emma Kirkby, Bernarda Fink, Florian Boesch, Verónica Cangemi i Christoph Coin. Ansambl nastupa na najvažnijim međunarodnim festivalima, Händelovim svečanim igrama u Halleu, Schwetzingenu, Rhein Vokal, dvorskim koncertima u Feldkirchu, na Via Stellae – Santiago de Compostela u Španjolskoj i na Festivalu Estoril u Portugalu, kao i u okviru koncertnih sezona u Dvorcu Esterházy u Eisenstadtu, Musikkollegium Winterthur, Brucknerhaus Linz, Palau de la Musica Barcelona i u Valenciji. Intenzivno bavljenje djelima J. S. Bacha odredilo je specifični glazbeni jezik ansambla, a tome valja pribrojiti i istraživački rad o vezama između tradicionalne, latinoameričke i europske barokne glazbe. S oratorijem Christo nell orto  J. J. Fuxa u okviru Fuxove jubilarne godine 2000. na festivalima u Beču i Grazu, kao i s izvedbom Maddalene al sepolcro G. B. Pargolesija na festivalu 2011. godine ostvario je ansambl pod ravnanjem Rubéna Dubrovskog prve suvremene izvedbe tih važnih baroknih djela koja su snimljena i na DVD. Koncerte ansambla Bach Consort Wien snima ORF, SWR, Catalunya Musica, MDR i Unitel.

Suosnivač i voditelj Bach Consort Wien je talijansko-poljski maestro Rubén Dubrovskyrođen u Buenos Airesu 1968. godine. Školovan kao klasični violončelist, bavi se Dubrovsky tradicionalnom južnoameričkom glazbom koja je u svojim korijenima usko povezana s europskom baroknom glazbom. Voditelj festivala „Zima u Schwetzingenu“, na kojemu je predstavio djela G. F. Händela, W. A. Mozarta i G. Rossinija, nastupio je Dubrovsky s Bach Consort Wien i s djelima barokne glazbe Južne Amerike. Daljnja gostovanja vodila su ga u Madrid i Graz, a na Haydn festivalu u Dvorcu Esterházy osvojio je kao koncertni dirigent publiku izvedbom Haydnovih Godišnjih doba. Djeluje i kao operni dirigent specijaliziran za baroknu operu u Dresdenu, Valenciji i Bonnu, pri čemu je težište njegova zanimanja Händelovo operno stvaralaštvo.

Dječaci su pjevali na dvoru Svetog rimskog cara još početkom 15. stoljeća. Davne 1498. godine preselio je car Maksimilijan I. svoj dvor i dvorske glazbenike u Beč i naredio da među glazbenicima mora biti i šest dječaka koji će pjevati. Tako povjesničari određuju 1498. kao godinu utemeljenja Bečke dvorske kapele i Zbora bečkih dječaka. Do 1918. godine zbor je pjevao isključivo za carski dvor, pri misama, na privatnim koncertima i drugim državnim prigodama. Kada je 1918. godine propalo Habsburško carstvo, austrijska je vlada preuzela dvorsku operu i njezin orkestar kao i odrasle pjevače, ali nije preuzela dječački zbor. Zahvaljujući inicijativi dekana Carske kapele Josefa Shnitta dječački je zbor 1921. godine ustanovljen kao privatna institucija i dobio je ime Zbor bečkih dječaka (Wiener Sängerknaben). Carska je uniforma bila zamijenjena mornarskim odijelom, tada vrlo popularnim u dječačkoj modi. Budući da postojeća sredstva nisu bila dostatna za održavanje zbora, od 1926.godine su počeli nastupi izvan kapele i dječaci su izvodilli duhovna i svjetovna djela, te na svoj zahtjev i dječje opere. Rezultat je bio sjajan i već nakon godinu dana slijedila su gostovanja u Berlinu, Pragu i Zürichu, a 1928. godine u Ateni i Rigi, te idućih godina u Španjolskoj, Francuskoj, Danskoj, Norveškoj i Švedskoj, te u Sjedinjenim američkim državama, Australiji i Južnoj Americi. Danas četiri zbora, budući da je oko stotinu dječaka u dobi od 10 do 14 godina raspoređeno u četiri putujuća zbora, daju više od 300 koncerata godišnje diljem svijeta, u gotovo svim europskim državama, Aziji, Australiji i u obje Amerike, pjevajući za gotovo pola milijuna slušatelja i često pod ravnanjem najuglednijih svjetskih dirigenata. U Beču je obveza zbora pjevanje na nedjeljnjim misama u Bečkoj dvorskoj kapeli, kao što je to bilo prigodom utemeljenja 1498. godine. Repertoar Zbora bečkih dječaka obuhvaća sva stilska razdoblja, a budući da dječaci rado glume, često izvode i dječje opere, od kojih je nekoliko skladano za njih. Zbor nastupa i u Bečkoj državnoj operi, bečkoj Narodnoj operi, te na festivalu u Salzburgu. Zbor ima vlastitu školu u bečkoj Palači Augarten, u kojoj je smješteno oko tri stotine djece, koja od dječjeg vrtića i osnovne do srednje škole dobivaju obrazovanje i to u manjim grupama i s brojnim izvannastavnim, uglavnom sportskim aktivnostima. Danas je Zbor bečkih dječaka privatna i neprofitna organizacija, koja se velikim dijelom financira zahvaljujući koncertnim turnejama i snimanjima, te potpori austrijskog  Ministarstva obrazovanja i Državnog odjela za kulturu, koji financiraju posebne projekte. Dakle, uz pjevanje dobivaju dječaci i vrsno obrazovanje, spremajući se za kasnije profesionalne karijere, pri čemu velika večina ostaje vezana uz glazbu i odabire glazbeničke struke.

Unazad deset godina dirigent Zbora bečkih dječaka je turski maestro Kerem Sezen(Istanbul, 1978.). Školovan na Sveučilištu za glazbu i dramske umjetnosti u Beču, završio je Sezen studij flaute, klavira, zbornog dirigiranja i pjevanja. Posvetio se zbornom dirigiranju, a nastupa i kao vokalni solist (bas). Bio je član Zbora Arnold Schönberg, Zbora Bečke državne opere i Salcburškog festivala, te Zbora Nove opere u Beču. Kao solist sudjelovao je u brojnin izvedbama oratorijskih djela, kojima je nerijetko i sam ravnao. Sezen sa Zborom bečkih dječaka uvježbava mise koje se izvode nedjeljom u Bečkoj dvorskoj kapeli, gdje dječaci nastupaju s Bečkim filharmoničarima i muškim zborom Bečke državne opere. Sezen redovito dirigira Bečkim komornim orkestrom na nastupima Zbora bečkih dječaka u Musikvereinu, a ravnao je i nizom nastupa uglednih svjetskih pjevača. Vrlo je tražen kao gost-docent za vođenje tečajeva za zborno pjevanje i dirigiranje, a afirmirao se i kao stručnjak za postavljanje glasa i za korepeticiju. Osobitu pažnju posvećuje prirodnosti glasova i jedinstvenom i nijansiranom zbornom zvuku, što postiže pojedinačnim radom sa svakim članom zbora i vježbanjem disanja. Dosadašnji rezultati potvrđuju da je Kerem Sezen doista svojem radu krajnje posvećen, a njegovi zborovi ostvaruju najviša međunarodna priznanja, oduševljavajući svojim odličnim pjevanjem slušatelje cijeloga svijeta.